• Kocham to! 3
Skocz do zawartości
×
×
  • Dodaj nową pozycję...
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt

Ustawa Specjalna - Ordynacja Wyborcza


Leonid Repulijski
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Czcigodny Kongresie,

niniejszym składam projekt Ustawy Specjalnej - Ordynacji Wyborczej. Ma ona na celu usankcjonować prawnie sposób organizacji wyborów parlamentarnych i prezydenckich. Ustawa jest zaczerpnięta z Republiki Bialeńskiej i poddana przeze mnie modyfikacjom dostosowującym projekt do realiów określonych w II FN na drodze dyskusji przed-traktatowych i Konstytucji II FN.

 
Cytat

 

Rozdział I
[Zasady ogólne wyborów]


Artykuł 1.

  1. Prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) posiada każdy obywatel II Federacji Nordackiej, który nabył obywatelstwo II FN przynajmniej 7 dni przed dniem głosowania.
  2. Prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze) posiada każda osoba, która posiada czynne prawo wyborcze, nie pełni urzędu wymagającego apolityczności, spełnia wymogi określone szczegółowo dla danych wyborów w niniejszej ustawie i nie orzeczono wobec niej środku karnego w postaci zakazu pełnienia urzędów publicznych.

 
Artykuł 2.

  1. Termin zgłaszania kandydatur oraz głosowania ogłasza na drodze uchwały Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej, nie później niż dwa tygodnie przed upływem kadencji Kongresu lub Prezydenta.
  2. Za przebieg wyborów parlamentarnych i prezydenckich odpowiedzialny jest Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej, który może powołać Członków Federalnej Komisji Wyborczej i powierzyć im wykonanie niektórych czynności.
  3. Przewodniczący FKW jest mianowany na dożywotnią kadencję przez Prezydenta FN.
  4. Urząd Przewodniczącego FKW zostaje opróżniony w momencie zrzeczenia się pełnienia przez niego tego stanowiska lub w przypadku postawienia Przewodniczącego FKW w stan oskarżenia poprzez uchwałę Kongresu podjętą większością konstytucyjną.
     

Artykuł 3.

  1. Urzędy Prezydenta II Federacji Nordackiej i Członka Kongresu są niepołączalne.
  2. Urzędy Sędziego Najwyższego Sądu Federalnego i Sędziego Sądu Powszechnego uznaje się za urzędy wymagające apolityczności.


 
Artykuł 4.

  1. Termin zgłaszania kandydatur trwa od momentu wejścia w życie uchwały o ogłoszeniu wyborów, do terminu wskazanego w rzeczonej uchwale, lecz nie dłużej, niż do momentu rozpoczęcia wyborów
  2. Głosowanie trwa nie mniej niż 48 godzin, ale nie więcej niż 120 godzin.
  3. Kolejność komitetów na karcie głosowania jest przydzielana losowo. Losowanie przeprowadza Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej w miejscu widocznym dla obywateli.
  4. Oddanego głosu nie można zmienić.


Artykuł 5.
Przewodniczący FKW ogłasza wyniki wyborów w postaci obwieszczenia niezwłocznie po ich zakończeniu.

Artykuł 6.

  1. Skargi dotyczące przebiegu wyborów można wnieść do sądu w terminie 3 dni od zakończenia wyborów.
  2. W przypadku unieważnienia wyborów przez sędziego, muszą one zostać ponownie przeprowadzone w terminie 14 dni od momentu wydania wyroku.
     

Rozdział II
[Zasady wyborów prezydenckich]

Artykuł 7.
Kandydatem na urząd Prezydenta II Federacji Nordackiej może zostać ten, kto:
a) posiada obywatelstwo II FN nieprzerwanie od minimum 2 tygodni,
b) wygrywając wybory nie będzie pełnił trzeciej kadencji prezydenckiej pod rząd.
 

Artykuł 8.

  1. Prezydentem zostaje kandydat na ten urząd, który uzyska większość zwykłą głosów, to jest więcej niż połowę. Jeżeli żaden z kandydatów nie zdobędzie większości zwykłej, Przewodniczący FKW zarządza w drodze uchwały drugą turę wyborów nie dłużej niż 7 dni i nie krócej niż 1 dzień po zakończeniu poprzedniej tury.
  2. Do drugiej tury wyborów przechodzą dwaj kandydaci, którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali kolejno największą liczbę głosów. W przypadku, gdy dwóch lub więcej kandydatów ma tyle samo głosów, wybiera się do następnej tury w pierwszej kolejności tych, którzy najwcześniej uzyskali obywatelstwo II FN.
  3. W przypadku, kiedy w wyborach prezydenckich startuje tylko jeden kandydat, karta do głosowania zawiera pytanie: "Czy chcesz, aby kandydat (imię i nazwisko kandydata) został Prezydentem II Federacji Nordackiej?" oraz odpowiedzi: "Tak" i "Nie".
  4. Jeśli w sytuacji opisanej w ustępie 3, więcej głosów ważnych zostało oddanych na odpowiedź "Tak", wówczas kandydat zostaje Prezydentem. Jeśli więcej głosów ważnych zostało oddanych na odpowiedź "Nie", wówczas Przewodniczący FKW ma obowiązek niezwłocznie rozpisać nowe wybory prezydenckie, w których nie może kandydować kandydat, na którego większość głosujących w poprzednich wyborach oddała głos "Nie".
  5. Kadencja nowo wybranego Prezydenta rozpoczyna się z chwilą złożenia wygłoszenia przysięgi przed Kongresem II FN w brzmieniu: "Ja, (Imię Nazwisko), przysięgam w świetle dnia i mroku nocy wiernie i sumiennie wypełniać obowiązki Prezydenta, przestrzegać oraz strzec konstytucji, integralności państwa i jego obywateli.", do której można dołączyć formułę religijną.
  6. Niezłożenie przysięgi w terminie 48 godzin od chwili opublikowania wyników wyborów lub złożenie przysięgi w Kongresie II FN, w sytuacji, kiedy Prezydent-Elekt nie posiada obywatelstwa II Federacji Nordackiej, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się stanowiska Prezydenta i powoduje powtórzenie wyborów.
  7. Złożenie przysięgi, o której mowa w ust. 5., równoznaczne jest ze zrzeczeniem się funkcji niepołączalnych z urzędem Prezydenta II FN.

 

Rozdział III
[Zasady wyborów parlamentarnych]

Artykuł 9.

Kandydatem na Członka Kongresu może zostać ten, kto posiada bierne prawo wyborcze i nie orzeczono wobec niego zakazu pełnienia tego urzędu.
 
Artykuł 10.

  1. W wyborach parlamentarnych kandydaci zgłaszani są przez przewodniczących komitetów wyborczych.
  2. Osoba znajdująca się na liście danego komitetu musi wyrazić chęć startowania w wyborach z tej listy, aby zostać zarejestrowana.
  3. Komitet wyborczy może utworzyć każda osoba posiadająca bierne prawo wyborcze.
  4. Przed imieniem i nazwiskiem kandydata umieszcza się numer, jaki zajmuje na liście, a po jego imieniu i nazwisku nazwę partii, do której należy.
  5. Na jednej liście może znajdować się minimum jeden kandydat, a maksymalnie tylu kandydatów, ilu Członków Kongresu jest obieranych.


Artykuł 11.

  1. Liczba wybieranych Członków Kongresu jest zależna jest od liczby obywateli:
    a) jeśli jest mniej niż 12 obywateli - 3 Kongresmenów;
    b) jeśli jest pomiędzy 12, a 20 obywateli - 5 Kongresmenów;
    c) jeśli jest pomiędzy 21, a 36 obywateli - 7 Kongresmenów;
    d) jeśli jest powyżej 36 obywateli - 9 Kongresmenów.
  2. Wyborca oddaje 1 głos na 1 listę kandydatów.
  3. Mandaty pomiędzy listy rozdzielane są metodą Sainte-Laguë.
  4. W trakcie liczenia przydziału mandatów, jeśli lista uzyska tyle mandatów, ilu ma kandydatów na liście, nie uwzględnia się jej w dalszym podziale mandatów, czyli skreśla się wszystkie jej ilorazy wyborcze, za które jeszcze nie otrzymała mandatów.
  5. Kandydaci danej listy otrzymują mandaty w takiej kolejności, w jakiej zostali zgłoszeni do wyborów przez komitet, czyli kandydaci o najniższym numerze najpierw.
  6. W przypadku, gdy liczba kandydatów nie przewyższa liczby przewidzianych mandatów na daną kadencję Kongresu, wybory nie są przeprowadzane, a mandat otrzymują wszyscy kandydaci. Przepis ten stosuje się także wobec kandydatów zgłosoznych podczas wyborów uzupełniających w trakcie danej kadencji lub gdy w trakcie trwania wyborów uzupełniających zwiększy się liczba mandatów do objęcia.


Artykuł 12.

  1. Mandat w Kongresie traci się poprzez zrzeczenie, utratę obywatelstwa lub skazanie prawomocnym wyrokiem sądu na karę zakazu pełniania urzędów publicznych, środek karny zakazu zajmowania określonego stanowiska - jeżeli sąd ujął w wyroku zakaz pełnienia funkcji Członka Kongresu.
  2. Mandat w Kongresie można utracić za nieobecność na co najmniej czterech debatach i głosowaniach pod rząd, bez wcześniejszego uprzedzenia o tym Spikera. W takim przypadku wniosek Spikera o odebranie mandatu poddaje się pod głosowanie na ogólnych zasadach, a osoba której to dotyczy jest z głosowania wyłączona.
  3. W przypadku zwolnienia mandatu, otrzymują go kandydaci z list w kolejności według wysokości uzyskanych ilorazów wyborczych przez dany komitet i pozycji kandydata na liście komitetu.
  4. W przypadku braku możliwości uzupełnienia składu Kongresu kandydatami, którzy brali udział w wyborach, Przewodniczący FKW zarządza niezwłocznie wybory uzupełniające z 72 godzinnym terminem zgłaszania kandydatur, z 24 godzinnym okresem kampanii wyborczej i 24 albo 48 godzinnym głosowaniem.

 
Artykuł 13.

  1. Zakończenie kadencji Kongresu ma miejsce automatycznie po zwołaniu Członków Kongresu następnej kadencji na obrady.
  2. Kadencja Członka Kongresu rozpoczyna się z chwilą złożenia przysięgi w Kongresie II FN w brzmieniu: "Ja, [imię i nazwisko], z woli narodu wybrany Kongresmanem przysięgam sumiennie spełniać obowiązki przedstawiciela narodu, realizować dane Suwerenowi obietnice i stać na straży powagi urzędu, jaki piastuję.", do którego można dołączyć formułę religijną.
  3. Niezłożenie przysięgi w terminie pięciu dni od chwili opublikowania wyników wyborów jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu w Kongresie.

 

Rozdział IV
[Postanowienia końcowe]


Artykuł 14.
Niniejsza ustawa wchodzi w życie z chwilą ogłoszenia, za wyłączeniem art. 3. ust. 1., który zyskuje moc prawną wraz z ogłoszeniem wyników najbliższych wyborów do Kongresu.

 

 
Edytowane przez Leonid Repulijski
prefix

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy po wprowadzeniu tej ustawy Pan Prezydent @Tadeusz I Wielki będzie musiał wybierać między kongresmanowaniem i prezydentowaniem?

  • Lubię to 2

SYoeTe3.png 100505667931999071.png 100505667931999074.png 
Kaspar Venir Waksman-Dëter
były: I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

Muratyka1.png Kalkilista.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Waksman napisał:

Czy po wprowadzeniu tej ustawy Pan Prezydent @Tadeusz I Wielki będzie musiał wybierać między kongresmanowaniem i prezydentowaniem?

Są dwie opcje.

  • Natychmiastowo wprowadzamy w życie przepisy o stanowiskach niepołączalnych. Każdy, kto pełni takie stanowiska, musi zdecydować się, które zatrzymuje, a z których rezygnuje.
  • Wprowadzamy te przepisy od najbliższych wyborów do Kongresu. W końcu samą ordynację zastosujemy dopiero w listopadzie. Wtedy osoby, które dostaną się do Kongresu, automatycznie utracą stanowiska niepołączalne po złożeniu ślubowania kongresowego.

Patrząc na to od strony ideologicznej: mandat w Kongresie po złożeniu go przez Prezydenta uzyska następna osoba na liście Koalicji Konserwatywnej.

  • Lubię to 1

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.10.2023 o 13:01, Piotr Jankowski napisał:

Może w artykule 3 warto byłoby napisać wprost że sędzią nie może być prezentem ani kongresmanem?

Nie widzę osobiście potrzeby. Zostało to stwierdzone w art. 1. ust. 2. Dzięki takiemu sformułowaniu przepisów możemy w przyszłości podczas prac nad ustawami zwykłymi zdefiniować kolejne urzędy apolityczne, które z automatu byłoby niepołączalne ze stanowiskiem Członka Kongresu lub Prezydenta.

 

  • Kocham to! 1

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Leonid Repulijski napisał:

Nie widzę osobiście potrzeby. Zostało to stwierdzone w art. 1. ust. 2. Dzięki takiemu sformułowaniu przepisów możemy w przyszłości podczas prac nad ustawami zwykłymi zdefiniować kolejne urzędy apolityczne, które z automatu byłoby niepołączalne ze stanowiskiem Członka Kongresu lub Prezydenta.

 

Oczywiście. Czytanie ze zrozumieniem pomaga.

image.png.c1a42a2791c001105e2315f333dc6455.png100464293790614696.png 1021.png 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy są jeszcze jakieś wątpliwości, co do tekstu projektu?

@Członek Kongresu

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.10.2023 o 13:52, Leonid Repulijski napisał:

Czy są jeszcze jakieś wątpliwości, co do tekstu projektu?

@Członek Kongresu

Wątpliwości brak - wnioskuję o przejście do głosowania.

  • Lubię to 1

SYoeTe3.png 100505667931999071.png 100505667931999074.png 
Kaspar Venir Waksman-Dëter
były: I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

Muratyka1.png Kalkilista.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie możemy przejść do głosowania, bo nie ustaliliśmy treści przysięgi składanej przez Prezydenta-elekta (art. 8 ust. 5.) i Kongresmenów-elektów (art. 13 ust. 2.). Ma ktoś pomysł na brzmienie ślubowania?

Ponadto, musimy doprecyzować przepisy wprowadzające akt. Czy osoby, które pełnią urzędy niepołączalne według nowej ustawy, ale uzyskały je przed jej uchwaleniem, będą musiały zrzec się sprzecznych stanowisk?

Edytowane przez Leonid Repulijski

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Leonid Repulijski napisał:

Nie możemy przejść do głosowania, bo nie ustaliliśmy treści przysięgi składanej przez Prezydenta-elekta (art. 8 ust. 5.) i Kongresmenów-elektów (art. 13 ust. 2.). Ma ktoś pomysł na brzmienie ślubowania?

No to ja mam taką prostą propozycję: 

"Ja (Imię Nazwisko) przysięgam,
W świetle dnia i mroku nocy wiernie i sumiennie wypełniać obowiązki Prezydenta, przestrzegać oraz strzec konstytucji, integralności państwa i jego obywateli."

 

  • Kocham to! 3

8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

99527777916552134.pngd163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zaś mam propozycję na przysięgę Kongresmena:

"Ja [imię i nazwisko], z woli narodu wybrany Kongresmenem przysięgam sumiennie spełniać obowiązki przedstawiciela narodu, realizować dane Suwerenowi obietnice i stać na straży powagi urzędu, jaki piastuję." 

  • Kocham to! 1

SYoeTe3.png 100505667931999071.png 100505667931999074.png 
Kaspar Venir Waksman-Dëter
były: I Prezydent IV Republiki Muratyki, Marszałek Wielki Sejmu Muratyckiego

Muratyka1.png Kalkilista.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uznaję przedstawione propozycje za swoje autopoprawki i nanoszę je na projekt.

Rozpoczynamy głosowanie nad uchwaleniem ustawy specjalnej.
http://nordata.pl/poll/44

DW: @Członek Kongresu

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Leonid Repulijski napisał:

Ponadto, musimy doprecyzować przepisy wprowadzające akt. Czy osoby, które pełnią urzędy niepołączalne według nowej ustawy, ale uzyskały je przed jej uchwaleniem, będą musiały zrzec się sprzecznych stanowisk?

Na tą chwile pozostawiłbym wszystko na swoim miejscu, przynajmniej do czasu nadchodzących wyborów. 

8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

99527777916552134.pngd163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kończę głosowanie w związku z oddaniem głosu przez wszystkich uprawnionych. Każdy zagłosował ZA. Kongres uchwalił ustawę.

Proszę @Prezydent Federacji o podpisanie aktu i wpisanie go do Dziennika Ustaw.

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Leonid Repulijski napisał:

Kończę głosowanie w związku z oddaniem głosu przez wszystkich uprawnionych. Każdy zagłosował ZA. Kongres uchwalił ustawę.

Proszę @Prezydent Federacji o podpisanie aktu i wpisanie go do Dziennika Ustaw.

Ustawę uważam za ważną w życiu FN, dlatego składam podpis:
(-) Tadeusz Henrykowski

  • Lubię to 1

99886723298755545.png

Król Hawilandu, Tadeusz I Wielki

1213.png

Aktualnie niedostępny, w razie problemów proszę o kontakt: tadeuszhenrykowski@gmail.com

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
 Udostępnij