• Kocham to! 3
Skocz do zawartości
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Kodeks cywilny


Rekomendowane odpowiedzi

Zapraszam do debaty wszystkich mieszkańców Nordaty.

Ustawa o obywatelstwie została uchwalona na szybko, a jej treść co najmniej pozostawia niedomówienia. Nie zakłada ona możliwości zrzeczenia się obywatelstwa ani nie określa praw obywateli. Wpadłem więc na pomysł jej nowelizacji, przy której okazji możemy zdefiniować określenie "aktywnego obywatela". Na podstawie liczby aktywnych obywateli określamy liczbę obieranych w wyborach Kongresmenów, a nie wiemy, jak określić samą liczbę tych aktywnych obywateli.

Swego czasu JE Mateusz Żmirogrodzki przedstawił nam projekt ustawy o małżeństwach, która nowelizując kodeks karno-cywilny definiowała instytucję małżeństwa. Projekt jednak upadł wraz z wycofaniem się projektodawcy z aktywności w Nordacie.

Te dwie sprawy sprawiły, że do głowy wpadł mi zgoła odmienny pomysł, niż reanimacja pomysłu małżeństwa i wrzucenie w trybie ekspresowym poprawek do ustawy o obywatelstwie... Co jakbyśmy wydzielili z kodeksu karno-cywilnego część cywilną i zrobili osobną ustawę... Ustawa specjalna - Kodeks Cywilny. W tejże ustawie specjalnej zawarlibyśmy przepisy dotyczące mieszkańców, klonów, obywateli, aktywnych obywateli oraz małżeństw i rodziny.

Luźne pomysły:

Osobą fizyczną jest ten, kto zarejestrował się na forum nordackim.

Kto napisał na forum nordackim przynajmniej jeden post w przeciągu ostatnich 90 dni, jest mieszkańcem.

Mieszkaniec może być obywatelem.

Obywatelem aktywnym jest każdy obywatel, który w przeciągu ostatnich 30 dni:
a) napisał przynajmniej 2 niespamerskie artykuły w systemie prasowym Nordaty o długości powyżej 300 znaków
lub
b) na forum nordackim napisał co najmniej 25 postów
lub
c) jako sędzia wydał orzeczenie w co najmniej dwóch sprawach

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli komuś (pomysłodawcy) będzie się chciało taki projekt napisać to jak najbardziej jestem za. W kwestii samych numerków: 90 dni zmienił bym na 92, zmniejszył limity do 1 artykułu lub 10 postów i wyrzucił przepis o orzeczeniach.

Edytowane przez Piotr Jankowski

image.png.c1a42a2791c001105e2315f333dc6455.png100464293790614696.png 1021.png 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hodine temu', Piotr Jankowski povede'l:

90 dni zmienił bym na 92,

Słuszna uwaga.

1 hodine temu', Piotr Jankowski povede'l:

wyrzucił przepis o orzeczeniach

Ja uważam, że spłodzenie wyroku czy tam orzeczenia to jednak coś wymagającego większego nakładu pracy, a jednocześnie potrzebnego państwu. Jeśli liczymy artykuły prasowe, o podobnej długości lub nawet dłuższe, to orzeczenia sądu też wypadałoby liczyć.

Ale nie wiem, czy to dobry pomysł, by iść tą drogą... Bo komuś w przyszłości może przyjść do głowy, żeby liczyć prace graficzne do aktywności, działalność wojskową i więcej rzeczy, a wtedy zrobi nam się biurokratyczny koszmar, bo ktoś to będzie musiał liczyć. Może jednak ograniczymy się do samego kryterium postów, których liczenie łatwo można zautomatyzować?

  • Lubię to 1

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie ta ustawa powinna powstać, gdyż reguluje ona wiele zapisów dotyczących kwestii społecznych. Co do liczby postów, dzięki którym można będzie zyskać rangę aktywnego obywatela to zgadzam się z przedmówcą. 

Henryk Ziemiański 

Prezydent II Federacji Nordackiej 

1260.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żadnej ustawy jeszcze nie ma -  dopiero dyskutujemy w szerokim gronie, jak powinno wyglądać prawo. Widzę, że Szanowni Obywatele za dużo do powiedzenia nie mają, więc chyba trzeba przygotować ustawę i przegłosować.

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prezentuję więc szkic pierwszego rozdziału Kodeksu Cywilnego, który poświęcimy osobom w II Federacji Nordackiej - mieszkańcom, obywatelom, persona non grata i osobom fizycznym.

Rozdział I
Osoby w II Federacji Nordackiej

Art. x. [Osoba fizyczna]

Osobą fizyczną jest ten, kto zarejestrował się na forum nordackim.

Art. x. [Status mieszkańca]

  1. Kto napisał na forum nordackim przynajmniej jeden post w przeciągu ostatnich 92 dni, jest mieszkańcem.
  2. Mieszkaniec przestaje być mieszkańcem wraz z nabyciem obywatelstwa nordackiego.

Art. x. [Nadawanie obywatelstwa]

  1. Prezydent nadaje obywatelstwo nordackie na wniosek zainteresowanego mieszkańca.
  2. Warunkiem nadania obywatelstwa jest wykazanie przez zainteresowanego aktywności na forum nordackim przez co najmniej 3 dni z rzędu w momencie składania wniosku lub po jego złożeniu oraz złożenie ślubowania w brzmieniu "Przyrzekam jako obywatel II Federacji Nordackiej wierność przyświęcającej jej ideom, dbać o dobro nordackiego społeczeństwa, strzec jej integralności terytorialnej i przestrzegać jej prawa.", do którego można dołączyć formułę religijną.
  3. Posiadanie obywatelstwa nordackiego jest wymagane do pełnienia urzędów publicznych w II Federacji Nordackiej oraz posiadania obywatelstw regionalnych.

Art. x. [Wygaśnięcie obywatelstwa]

  1. Obywatelstwo nordackie wygasa z mocy prawa wskutek:
    1. zaginięcia obywatela, czyli nieaktywności na forum nordackim nieprzerwanie przez 60 dni,
    2. skazania obywatela na banicję.
  2. Wygaśnięcie obywatelstwa nie wymaga notyfikacji przez władze.

Art. x. [Utrata obywatelstwa]

  1. Prezydent stwierdza utratę obywatelstwa na skutek zrzeczenia się go przez obywatela.
  2. Prezydent może złożyć do Kongresu wniosek o odebranie obywatelstwa osobie, która w jego ocenie złamała złożoną przysięgę obywatelską. Kongres podejmuje decyzję w sprawie odebrania obywatelstwa takiej osobie poprzez uchwałę podjętą większością konstytucyjną.

Art. x. [Persona non grata]

  1. Prezydent ma prawo złożyć do Kongresu wniosek o uznanie mieszkańca, którego działalność zagraża bezpieczeństwu państwa, za persona non grata. Kongres akceptuje taki wniosek poprzez uchwałę podjętą większością specjalną. Osoba uznana za persona non grata traci status mieszkańca i odbiera się jej dostęp do systemów informatycznych II Federacji Nordackiej.
  2. Prezydent poprzez rozporządzenie zdejmuje osobie status persona non grata.

Art. X. [Aktywny obywatel]

Obywatel, który w miesiącu poprzedzającym obecny miesiąc napisał na forum nordackim przynajmniej 20 postów, jest obywatelem aktywnym.

Art. X. [Jawne klony]

Klon jawny to dodatkowe wcielenie tej samej osoby, reprezentowane przez osobne konto w systemach informatycznych Nordaty, którego dane właściciela są publicznie dostępne.

Art X. [Rejestracja jawnych klonów]

  1. Mieszkaniec może posiadać do 2 jawnych klonów.
  2. Mieszkaniec przed zarejestrowaniem klona musi uzyskać zgodę Prezydenta na jego rejestrację. Prezydent udziela takiej zgody, jeśli zainteresowany nie przekroczy ustawowego limitu klonów.

Art. X. [Niejawny klonning]

Klony niejawne, czyli utworzone bez zgody Prezydenta, są nielegalne.

Art. X. [Możliwości klonów]

  1. Klony wraz z ich właścicielem stanowią jedną osobę fizyczną w świetle prawa.
  2. Obywatel może pełnić urzędy publiczne poprzez swoje klony, z zastrzeżeniem, że obywatel i jego klony nie mogą pełnić stanowisk niepołączalnych.
  3. Klony nie głosują w wyborach, ale ich aktywność jest doliczana do siły glosu właściciela.

Założenia są proste: masz konto na forum = jesteś osobą fizyczną. Napisałeś coś na forum w przeciągu ostatnich 92 dni - jesteś mieszkańcem. Przestajesz być mieszkańcem wraz z nabyciem obywatelstwa lub zostaniem persona non grata (osobą niepożądaną). Rzeczony stan persona non grata oznacza odebranie dostępu do forum. Status persona non grata nadaje mieszkańcowi Kongres na wniosek Prezydenta poparty przez większość specjalną Kongresmenów. Pozwoli nam to szybko, legalnie i bezboleśnie pozbyć się Zaników i innych niepożądanych elementów.

Mieszkaniec może wnioskować o obywatelstwo, jeśli przez 3 dni z rzędu wykaże aktywność na forum. Musi też złożyć przysięgę obywatelską. Za złamanie przez obywatela złożonego ślubowania, Prezydent może wszcząć proces odebrania obywatelstwa takiemu delikwentowi. Kongres musi jednak niemal jednogłośnie poprzeć wniosek Prezydenta (wymagana większość konstytucyjna). Dzięki temu przysięga znaczy coś więcej, niż puste słowa, a władze pilnują, aby była przestrzegana.

Obywatelstwo wygasa z mocy prawa za nieaktywność przez 60 dni lub skazanie na karę banicji - fakt wygaśnięcia obywatelstwa nie wymaga notyfikacji przez władze. Nie trzeba żadnego rozporządzenia Prezydenta - wszystko dzieje się automatycznie, z pominięciem biurokratycznego koszmaru.

Obywatel może zrzec się obywatelstwa. Honory czyni Prezydent, upewniając się, że decyzja nie została podjęta pod wpływem chwili i wydając stosowne rozporządzenie.

Edytowane przez Leonid Repulijski

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie ten projekt jest wystarczający. Zgadzam się z tym nadawaniem obywatelstwa przez Prezydenta, gdyż sądzę, że to jedno z jego uprawnień jako władzy wykonawczej. Co do przysięgi obywatelskiej to się też zgadzam, bo według mnie władza powinna pilnować, aby ta przysięga była przestrzegana. 

Henryk Ziemiański 

Prezydent II Federacji Nordackiej 

1260.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idąc dalej, prezentuję szkic rozdziału II, poświęconego instytucji małżeństwa i rodziny.

Rozdział II
Rodzina

Art. X. [Małżeństwo]

Małżeństwo jest związkiem dwojga ludzi, ustanawiającym między nimi więź prawną szczególnego rodzaju, które powstaje wskutek złożenia oświadczenia woli wobec odpowiedniego funkcjonariusza publicznego.

Art. X. [Funkcjonariusze uprawnieni do udzielania małżeństwa]

Funkcjonariuszami publicznymi właściwymi dla wysłuchania oświadczeń woli dotyczących zawarcia związku małżeńskiego oraz stwierdzenia faktu jego zawarcia są Sędziowie Federalni, w tym Sędzia Najwyższy.

Art. Y. [Małżeństwa wyznaniowe]

Oświadczenia woli dotyczące zawarcia związku małżeńskiego mogą być również złożone wobec przedstawiciela związku wyznaniowego, z którym Rada Ministrów zawarła umowę zawierającą takie upoważnienie. Wszelkie szczegóły wykonywania takiego upoważnienia reguluje umowa.


Art. X. [Wniosek o zawarcie związku małżeńskiego]

  1. Osoby chcące wstąpić w związek małżeński przedkładają odpowiedni wniosek, zawierający ich dane osobowe, miejsce zamieszkania oraz oświadczenia o niepozostawaniu w innym związku małżeńskim, potwierdzony podpisami tych osób.
  2. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw sprawiedliwości.


Art. X. [Zawarcie związku małżeńskiego]

  1. Funkcjonariusz publiczny niezwłocznie rozpatruje wniosek pod względem zgodności ze stanem faktycznym oraz wystąpieniem przesłanek uniemożliwiających zawarcie małżeństwa. W przypadku wystąpienia nieprawdy lub takich przesłanek, funkcjonariusz publiczny odrzuca wniosek w drodze postanowienia z uzasadnieniem.
  2. W przypadku spełnienia kryteriów funkcjonariusz publiczny wyznacza termin zawarcia związku małżeńskiego, nie wcześniej jednak niż 7 dni od wydania tego zawiadomienia.
  3. Zawarcie związku małżeńskiego następuje poprzez wypowiedzenie przez obydwie z osób słów przysięgi małżeńskiej o następującej treści: „Wstępując w związek małżeński z [imię i nazwisko drugiej osoby], będąc świadomy wagi tej czynności, przysięgam wypełniać wszelkie swoje obowiązki wynikające z małżeństwa oraz uczynić wszystko, aby związek nasz był zgodny, szczęśliwy i trwały".
  4. W przypadku określonym w art. Y. dozwala się na zmianę treści przysięgi, o ile nie będzie to naruszało istoty zawarcia związku małżeńskiego.
  5. Po złożeniu przysięgi przez obydwie z osób, funkcjonariusz publiczny oświadcza o zawarciu związku małżeńskiego oraz wydaje odpowiednie postanowienie stwierdzające ten fakt.

Art. X. [Przesłanki uniemożliwiające zawarcie związku małżeńskiego]

Do przesłanek uniemożliwiających zawarcie związku małżeńskiego zalicza się:
1) pozostawanie w związku małżeńskim;
2) bycie spokrewnionym w linii prostej;
3) podejrzenie, że jedna z osób chcąca zawrzeć związek małżeński posługuje się fałszywą tożsamością.


Art. X. [Ustanie małżeństwa]

  1. Małżeństwo ustaje w przypadku śmierci jednego z małżonków albo rozwodu (rozwiązania małżeństwa).
  2. Rozwodu dokonuje Naczelny Sąd Federalny na wniosek przynajmniej jednego z małżonków, przedłożony w formie pozwu.
  3. Dopuszcza się złożenie wniosku o ustanie małżeństwa przez osobę trzecią, jeśli wykaże ona, że istnieje uzasadniony interes społeczny w rozwiązaniu małżeństwa, a w szczególności gdy występuje sytuacja, w której jeden z małżonków działa na szkodę drugiego, lecz ten drugi nie jest w stanie wystąpić o rozwód z powodu znajdowania się pod przymusem lub groźbą ze strony małżonka działającego na szkodę.
  4. W przypadku wystąpienia sytuacji, o której mowa w ust. 3, Naczelny Sąd Federalny z urzędu postanawia o rozwiązaniu małżeństwa.

Art. X. [Rozwód]

  1. Naczelny Sąd Federalny orzeka rozwód bez przeprowadzania rozprawy, na posiedzeniu niejawnym jeśli dany pozew o rozwód został złożony razem przez małżonków.
  2. Naczelny Sąd Federalny może orzec rozwód bez przeprowadzania rozprawy, na posiedzeniu niejawnym jeśli:
    1) pozew wniósł jeden z współmałżonków, a drugi w ciągu 14 dni od jego wniesienia nie wniesie sprzeciwu;
    2) małżonkowie wniosą osobne pozwy i w ciągu 14 dni nie wniosą zastrzeżeń do żadnego z nich.
  3. Naczelny Sąd Federalny przeprowadza rozprawę dotyczącą pozwu o rozwód, w przypadku gdy:
    1) jeden z małżonków wnosi o orzeczenie rozwodu z winy drugiego małżonka;
    2) uzna, że pomimo spełnienia przesłanek określonych w ust. 2 brak mu wystarczającej wiedzy na temat małżeństwa i konieczne jest uzyskanie dodatkowych informacji w drodze postępowania dowodowego.
  4. Naczelny Sąd Federalny orzeka rozwód z orzeczeniem o winie jednego małżonków, kiedy ten rażąco naruszył swoje obowiązki wobec drugiego współmałżonka lub działał na szkodę rodziny. Sąd może w wyjątkowej sytuacji orzec o winie obydwu małżonków.
  5. Naczelny Sąd Federalny orzeka o rozwodzie w drodze wyroku. Wyrok jest prawomocny z chwilą ogłoszenia.

Art. X. [Założenie rodziny]

Wraz z zawarciem związku małżeńskiego dochodzi do założenia rodziny.

Art. X. [Przysposobienie]

  1. Małżeństwo może przysposobić drugiego mieszkańca, jeżeli nie został on już przysposobiony.
  2. Małżonkowie przysposabiający mieszkańca stają się jego rodzicami.
  3. Kto został przysposobiony, jest dzieckiem przysposabiającego małżeństwa.
  4. Przysposobienie ustanawia Najwyższy Sąd Federalny, na zgodny wniosek małżonków i mieszkańca.
  5. Małżonkowie z dziećmi tworzą razem rodzinę.

Art. X. [Obowiązki rodzinne]

  1. Małżonkowie i ich dzieci (zwani dalej członkami rodziny) są zobowiązani udzielać sobie wsparcia finansowego. W przypadku kiedy jeden z małżonków lub jedno z dzieci nie jest w stanie pokryć swoich wierzytelności, to reszta rodziny ma obowiązek zaspokoić jego wierzycieli.
  2. Nie stosuje się ust. 1 jeśli małżonkowie przed zawarciem małżeństwa podpiszą umowę o rozdzielności majątkowej, a jej treść zostanie podana do wiadomości publicznej.
  3. Stosuje się ust. 1. w przypadku niemożności pokrycia swoich wierzytelności przez dziecko, nawet jeśli małżonkowie pozostają w rozdzielności majątkowej.
  4. Członkowie rodziny są zobowiązani dbać o swoje dobre imię. Członek rodziny musi udzielić wszelkiego wsparcia drugiemu członkowi rodziny w przypadku, gdy zostanie ono naruszone.
  5. Członek rodziny zobowiązany jest udzielić wsparcia drugiemu w przypadku, gdy jest on oskarżony o popełnienie czynu zabronionego.
  6. Nie uznaje się za niewypełnienie obowiązku rodzinnego sytuacji, gdy członek rodziny nie był w stanie udzielić pomocy lub nie miał świadomości, co do faktu na temat sytuacji współmałżonka.

Art. X. [Obowiązki rodziców wobec dzieci]

Rodzic zobowiązany jest:

  1. zadbać o fizyczny i duchowy rozwój dziecka z poszanowaniem jego praw i godności.
  2. niestosować wobec dziecka kar fizycznych.

Art. X. [Prawa rodziców]

Rodzice mają prawo do wychowania i edukacji dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami moralnymi i religijnymi, ale z uwzględnieniem stopnia dojrzałości dziecka, wolności jego sumienia i wyznania, przekonań oraz z poszanowaniem jego godności i praw.

Art. X. [Pozbawienie praw rodzicielskich]

Sąd może orzec utratę praw rodzicielskich przez rodzica, który nie wypełniał swoich obowiązków wobec przysposobionego lub naruszał jego prawa, co oznacza utratę praw, jakie posiada względem dziecka. Nie zwalnia to jednak rodzica z dalszego wypełniania swoich obowiązków wobec dziecka.

Art. X. [Przywrócenie praw rodzicielskich]

Sąd na zgodny wniosek rodzica i dziecka może przywrócić prawa rodzicielskie rodzicowi, któremu te prawa odebrano.

Art. X. [Rejestr małżeństw]

Minister właściwy do spraw sprawiedliwości prowadzi rejestr małżeństw, zawierający dane na temat zawartych związków małżeńskich, w tym datę ich zawarcia, osoby wchodzące w skład małżeństwa, sygnaturę postanowienia o zawarciu małżeństwa oraz jeśli dotyczy to odnośnik do treści umowy o rozdzielności majątkowej.

Projekt jest modyfikacją zgłoszonej przez Jego Ekscelencję Mateusza Żmirogrodzkiego Ustawy specjalnej o małżeństwie, uzupełnioną o przepisy szczegółowo opisujące instytucję rodziny, w tym prawa i obowiązki dziecka oraz rodzica.

Z gorącą prośbą o ocenę tych przepisów zwracam się do wszystkich Obywateli, w szczególności do @Benjamin Romanow.

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Leonid Repulijski napisał:

Mieszkaniec przestaje być mieszkańcem wraz z nabyciem obywatelstwa nordackiego.

Co? Znaczy rozumiem kategorię mieszkańców nie będących obywatelami, ale określenie mieszkaniec powinno się chyba odnosić do wszystkich mieszkańców.

 

15 godzin temu, Leonid Repulijski napisał:

zaginięcia obywatela, czyli nieaktywności na forum nordackim nieprzerwanie przez 60 dni,

Dlaczego nie 92? Z jednej strony rozumiem, że nie każdemu chce się czekać 92 dni, ale może lepiej to jakoś ujednolicić? Bo teraz powstaje nam niezwykle skomplikowany system z masą różnych terminów i norm, który jest po prostu nieprzejrzysty.

15 godzin temu, Leonid Repulijski napisał:
  1. Prezydent może złożyć do Kongresu wniosek o odebranie obywatelstwa osobie, która w jego ocenie złamała złożoną przysięgę obywatelską. Kongres podejmuje decyzję w sprawie odebrania obywatelstwa takiej osobie poprzez uchwałę podjętą większością konstytucyjną.

Tutaj zdecydowane nie. Zbyt duże pole do nadużyć, złamanie zasady trójpodziału władzy.

 

15 godzin temu, Leonid Repulijski napisał:

Art. x. [Persona non grata]

  1. Prezydent ma prawo złożyć do Kongresu wniosek o uznanie mieszkańca, którego działalność zagraża bezpieczeństwu państwa, za persona non grata. Kongres akceptuje taki wniosek poprzez uchwałę podjętą większością specjalną. Osoba uznana za persona non grata traci status mieszkańca i odbiera się jej dostęp do systemów informatycznych II Federacji Nordackiej.
  2. Prezydent poprzez rozporządzenie zdejmuje osobie status persona non grata.

Tutaj moim zdaniem mamy zbyt skomplikowaną procedurę mogącą utrudnić walkę ze spamem. Moim zdaniem w prawie powinna być przewidziana możliwość natychmiastowego bana od admina, który później musiałby zostać zaakceptowany przez sąd.

15 godzin temu, Leonid Repulijski napisał:

Art. X. [Aktywny obywatel]

Obywatel, który w miesiącu poprzedzającym obecny miesiąc napisał na forum nordackim przynajmniej 20 postów, jest obywatelem aktywnym.

Nie wydaje mi się to rozwiązaniem optymalnym...

Co do małżeństw się nie wtrącam, jak ktoś chce mieć ślub cywilny to niech to czyta, a moim zdaniem ślub udzielony przez monarchę będzie zawsze lepszym rozwiązaniem.

 

image.png.c1a42a2791c001105e2315f333dc6455.png100464293790614696.png 1021.png 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.02.2024 o 15:43, Piotr Jankowski napisał:
Cytat

Mieszkaniec przestaje być mieszkańcem wraz z nabyciem obywatelstwa nordackiego.

Co? Znaczy rozumiem kategorię mieszkańców nie będących obywatelami, ale określenie mieszkaniec powinno się chyba odnosić do wszystkich mieszkańców.

Proponuję w takim razie dokonać drobnej korekty... Możemy wprowadzić pojęcie "rezydenta", czyli osoby, która jest mieszkańcem bez obywatelstwa. A mieszkańcy z obywatelstwem dalej nazywani byliby obywatelami. Obywatele i rezydenci razem stanowią mieszkańców.

 

W dniu 23.02.2024 o 15:43, Piotr Jankowski napisał:
W dniu 22.02.2024 o 20:59, Leonid Repulijski napisał:

zaginięcia obywatela, czyli nieaktywności na forum nordackim nieprzerwanie przez 60 dni,

Dlaczego nie 92? Z jednej strony rozumiem, że nie każdemu chce się czekać 92 dni, ale może lepiej to jakoś ujednolicić? Bo teraz powstaje nam niezwykle skomplikowany system z masą różnych terminów i norm, który jest po prostu nieprzejrzysty.

Mogą być 92 dni. Jeśli chcemy wszystkie terminy na siłę ujednolicić dla prostoty, to można tak zrobić.

 

W dniu 23.02.2024 o 15:43, Piotr Jankowski napisał:
W dniu 22.02.2024 o 20:59, Leonid Repulijski napisał:
  1. Prezydent może złożyć do Kongresu wniosek o odebranie obywatelstwa osobie, która w jego ocenie złamała złożoną przysięgę obywatelską. Kongres podejmuje decyzję w sprawie odebrania obywatelstwa takiej osobie poprzez uchwałę podjętą większością konstytucyjną.

Tutaj zdecydowane nie. Zbyt duże pole do nadużyć, złamanie zasady trójpodziału władzy.

Jest to procedura wymagająca szczególnej zgodności Kongresmenów (większość konstytucyjna) i inicjatywy Prezydenta. Jeśli Wasza Ekscelencja uważa, że to sąd powinien orzekać o złamaniu przysięgi obywatelskiej, zamiast władza wykonawcza i ustawodawcza, to proponuję alternatywną wersję tego przepisu:

  1. Prezydent może złożyć do Najwyższego Sądu Federalnego wniosek o zbadanie zgodności postępowania danego obywatela ze złożoną przez niego przysięgą obywatelską. Sąd stwierdziwszy złamanie przysięgi obywatelskiej odbiera tej osobie obywatelstwo.

Myślę jednak, że lepiej zawrzeć tę procedurę w kodeksie karnym, a nie cywilnym. To samo tyczy się przepisów związanych ze statusem persona non grata.

 

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawa specjalna - Kodeks Cywilny

Rozdział I
Osoby w II Federacji Nordackiej

Art. 1. [Osoba fizyczna]

Osobą fizyczną jest ten, kto zarejestrował się na forum nordackim.

Art. 2. [Rezydenci]

Kto napisał na forum nordackim przynajmniej jeden post w przeciągu ostatnich 92 dni, a nie posiada obywatelstwa nordackiego, jest rezydentem.

Art. 3. [Mieszkańcy]

Mieszkańcem jest każda osoba będąca obywatelem lub rezydentem.

Art. 4. [Nadawanie obywatelstwa]

  1. Prezydent nadaje obywatelstwo nordackie na wniosek zainteresowanego rezydenta.
  2. Warunkiem nadania obywatelstwa jest wykazanie przez zainteresowanego aktywności na forum nordackim przez co najmniej 3 dni z rzędu w momencie składania wniosku lub po jego złożeniu oraz złożenie ślubowania w brzmieniu "Przyrzekam jako obywatel II Federacji Nordackiej strzec jej integralności terytorialnej, przestrzegać jej prawa, wierność przyświęcającej jej ideom i dbać o dobro nordackiego społeczeństwa.", do którego można dołączyć formułę religijną.
  3. Posiadanie obywatelstwa nordackiego jest wymagane do pełnienia urzędów publicznych w II Federacji Nordackiej oraz posiadania obywatelstw regionalnych.

Art. 5. [Wygaśnięcie obywatelstwa]

Obywatelstwo nordackie wygasa z mocy prawa wskutek:
   a) zaginięcia obywatela, czyli nieaktywności na forum nordackim nieprzerwanie przez 92 dni,
   b) skazania obywatela na banicję.

Art. 6. [Utrata obywatelstwa]

  1. Prezydent stwierdza utratę obywatelstwa na skutek zrzeczenia się go przez obywatela.
  2. Prezydent może złożyć wniosek do Najwyższego Sądu Federalnego o zbadanie zgodności działań danego obywatela ze złożoną przez niego przysięgą obywatelską. Najwyższy Sąd Federalny stwierdziwszy złamanie przysięgi ma prawo orzec o odebraniu obywatelstwa osobie, która ją złamała.

Art. 7. [Aktywny obywatel]

Obywatel, który w miesiącu poprzedzającym obecny miesiąc napisał na forum nordackim przynajmniej 20 postów, jest obywatelem aktywnym.

Art. 8. [Jawne klony]

Klon jawny to dodatkowe wcielenie tej samej osoby, reprezentowane przez osobne konto w systemach informatycznych Nordaty, którego dane właściciela są publicznie dostępne.

Art 9. [Rejestracja jawnych klonów]

  1. Mieszkaniec może posiadać do 2 jawnych klonów.
  2. Mieszkaniec przed zarejestrowaniem klona musi uzyskać zgodę Prezydenta na jego rejestrację. Prezydent udziela takiej zgody, jeśli zainteresowany nie przekroczy limitu klonów.
  3. Prezydent II Federacji Nordackiej prowadzi rejestr klonów w publicznie dostępnym miejscu.

Art. 10. [Niejawny klonning]

Zabronione jest posiadanie klona niejawnego, to jest utworzonego bez uzyskania zgody Prezydenta.

Art. 11. [Możliwości klonów]

  1. Klony wraz z ich właścicielem stanowią jedną osobę fizyczną.
  2. Obywatel może pełnić urzędy publiczne poprzez swoje klony, z zastrzeżeniem, że obywatel i jego klony nie mogą pełnić stanowisk niepołączalnych.
  3. Klony nie głosują w wyborach, ale ich aktywność jest doliczana do siły glosu właściciela.

 

Rozdział II
Rodzina

Art. 12. [Małżeństwo]

Małżeństwo jest związkiem dwojga ludzi, ustanawiającym między nimi więź prawną szczególnego rodzaju, które powstaje wskutek złożenia oświadczenia woli wobec odpowiedniego funkcjonariusza publicznego.

Art. 13. [Funkcjonariusze uprawnieni do udzielania małżeństwa]

Funkcjonariuszami publicznymi właściwymi dla wysłuchania oświadczeń woli dotyczących zawarcia związku małżeńskiego oraz stwierdzenia faktu jego zawarcia są Sędziowie Federalni, w tym Sędzia Najwyższy.

Art. 14. [Małżeństwa wyznaniowe]

Oświadczenia woli dotyczące zawarcia związku małżeńskiego mogą być również złożone wobec przedstawiciela związku wyznaniowego, z którym Rada Ministrów zawarła umowę zawierającą takie upoważnienie. Wszelkie szczegóły wykonywania takiego upoważnienia reguluje umowa.


Art. 15. [Wniosek o zawarcie związku małżeńskiego]

  1. Osoby chcące wstąpić w związek małżeński przedkładają odpowiedni wniosek, zawierający ich dane osobowe, miejsce zamieszkania oraz oświadczenia o niepozostawaniu w innym związku małżeńskim, potwierdzony podpisami tych osób.
  2. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw sprawiedliwości.


Art. 16. [Zawarcie związku małżeńskiego]

  1. Funkcjonariusz publiczny niezwłocznie rozpatruje wniosek pod względem zgodności ze stanem faktycznym oraz wystąpieniem przesłanek uniemożliwiających zawarcie małżeństwa. W przypadku wystąpienia nieprawdy lub takich przesłanek, funkcjonariusz publiczny odrzuca wniosek w drodze postanowienia z uzasadnieniem.
  2. W przypadku spełnienia kryteriów funkcjonariusz publiczny wyznacza termin zawarcia związku małżeńskiego, nie wcześniej jednak niż 7 dni od wydania tego zawiadomienia.
  3. Zawarcie związku małżeńskiego następuje poprzez wypowiedzenie przez obydwie z osób słów przysięgi małżeńskiej o następującej treści: „Wstępując w związek małżeński z [imię i nazwisko drugiej osoby], będąc świadomy wagi tej czynności, przysięgam wypełniać wszelkie swoje obowiązki wynikające z małżeństwa oraz uczynić wszystko, aby związek nasz był zgodny, szczęśliwy i trwały".
  4. W przypadku określonym w art. 14. dozwala się na zmianę treści przysięgi, o ile nie będzie to naruszało istoty zawarcia związku małżeńskiego.
  5. Po złożeniu przysięgi przez obydwie z osób, funkcjonariusz publiczny oświadcza o zawarciu związku małżeńskiego oraz wydaje odpowiednie postanowienie stwierdzające ten fakt.

Art. 17. [Przesłanki uniemożliwiające zawarcie związku małżeńskiego]

Do przesłanek uniemożliwiających zawarcie związku małżeńskiego zalicza się:
1) pozostawanie w związku małżeńskim;
2) bycie spokrewnionym w linii prostej;
3) podejrzenie, że jedna z osób chcąca zawrzeć związek małżeński posługuje się fałszywą tożsamością.


Art. 18. [Ustanie małżeństwa]

  1. Małżeństwo ustaje w przypadku śmierci jednego z małżonków albo rozwodu (rozwiązania małżeństwa).
  2. Rozwodu dokonuje Naczelny Sąd Federalny na wniosek przynajmniej jednego z małżonków, przedłożony w formie pozwu.
  3. Dopuszcza się złożenie wniosku o ustanie małżeństwa przez osobę trzecią, jeśli wykaże ona, że istnieje uzasadniony interes społeczny w rozwiązaniu małżeństwa, a w szczególności gdy występuje sytuacja, w której jeden z małżonków działa na szkodę drugiego, lecz ten drugi nie jest w stanie wystąpić o rozwód z powodu znajdowania się pod przymusem lub groźbą ze strony małżonka działającego na szkodę.

Art. 19. [Rozwód]

  1. Naczelny Sąd Federalny orzeka rozwód bez przeprowadzania rozprawy, na posiedzeniu niejawnym jeśli dany pozew o rozwód został złożony razem przez małżonków.
  2. Naczelny Sąd Federalny może orzec rozwód bez przeprowadzania rozprawy, na posiedzeniu niejawnym jeśli:
    1) pozew wniósł jeden z współmałżonków, a drugi w ciągu 14 dni od jego wniesienia nie wniesie sprzeciwu;
    2) małżonkowie wniosą osobne pozwy i w ciągu 14 dni nie wniosą zastrzeżeń do żadnego z nich.
  3. Naczelny Sąd Federalny przeprowadza rozprawę dotyczącą pozwu o rozwód, w przypadku gdy:
    1) jeden z małżonków wnosi o orzeczenie rozwodu z winy drugiego małżonka;
    2) uzna, że pomimo spełnienia przesłanek określonych w ust. 2 brak mu wystarczającej wiedzy na temat małżeństwa i konieczne jest uzyskanie dodatkowych informacji w drodze postępowania dowodowego.
  4. Naczelny Sąd Federalny orzeka rozwód z orzeczeniem o winie jednego małżonków, kiedy ten rażąco naruszył swoje obowiązki wobec drugiego współmałżonka lub działał na szkodę rodziny. Sąd może w wyjątkowej sytuacji orzec o winie obydwu małżonków.
  5. Naczelny Sąd Federalny orzeka o rozwodzie w drodze wyroku. Wyrok jest prawomocny z chwilą ogłoszenia.

Art. 20. [Założenie rodziny]

Wraz z zawarciem związku małżeńskiego dochodzi do założenia rodziny.

Art. 21. [Przysposobienie]

  1. Małżeństwo może przysposobić drugiego mieszkańca, jeżeli nie został on już przysposobiony.
  2. Małżonkowie przysposabiający mieszkańca stają się jego rodzicami.
  3. Kto został przysposobiony, jest dzieckiem przysposabiającego małżeństwa.
  4. Przysposobienie ustanawia Najwyższy Sąd Federalny, na zgodny wniosek małżonków i mieszkańca.
  5. Małżonkowie z dziećmi tworzą razem rodzinę.

Art. 22. [Obowiązki rodzinne]

  1. Małżonkowie i ich dzieci (zwani dalej członkami rodziny) są zobowiązani udzielać sobie wsparcia finansowego. W przypadku kiedy jeden z małżonków lub jedno z dzieci nie jest w stanie pokryć swoich wierzytelności, to reszta rodziny ma obowiązek zaspokoić jego wierzycieli.
  2. Nie stosuje się ust. 1 jeśli małżonkowie przed zawarciem małżeństwa podpiszą umowę o rozdzielności majątkowej, a jej treść zostanie podana do wiadomości publicznej.
  3. Stosuje się ust. 1. w przypadku niemożności pokrycia swoich wierzytelności przez dziecko, nawet jeśli małżonkowie pozostają w rozdzielności majątkowej.
  4. Członkowie rodziny są zobowiązani dbać o swoje dobre imię. Członek rodziny musi udzielić wszelkiego wsparcia drugiemu członkowi rodziny w przypadku, gdy zostanie ono naruszone.
  5. Członek rodziny zobowiązany jest udzielić wsparcia drugiemu w przypadku, gdy jest on oskarżony o popełnienie czynu zabronionego.
  6. Nie uznaje się za niewypełnienie obowiązku rodzinnego sytuacji, gdy członek rodziny nie był w stanie udzielić pomocy lub nie miał świadomości, co do faktu na temat sytuacji współmałżonka.

Art. 23. [Obowiązki rodziców wobec dzieci]

Rodzic zobowiązany jest:

  1. zadbać o fizyczny i duchowy rozwój dziecka z poszanowaniem jego praw i godności.
  2. niestosować wobec dziecka kar fizycznych.

Art. 24. [Prawa rodziców]

Rodzice mają prawo do wychowania i edukacji dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami moralnymi i religijnymi, ale z uwzględnieniem stopnia dojrzałości dziecka, wolności jego sumienia i wyznania, przekonań oraz z poszanowaniem jego godności i praw.

Art. 25. [Pozbawienie praw rodzicielskich]

Sąd może orzec utratę praw rodzicielskich przez rodzica, który nie wypełniał swoich obowiązków wobec przysposobionego lub naruszał jego prawa, co oznacza utratę praw, jakie posiada względem dziecka. Nie zwalnia to jednak rodzica z dalszego wypełniania swoich obowiązków wobec dziecka.

Art. 26. [Przywrócenie praw rodzicielskich]

Sąd na zgodny wniosek rodzica i dziecka może przywrócić prawa rodzicielskie rodzicowi, któremu te prawa odebrano.

Art. 27. [Rejestr małżeństw]

Minister właściwy do spraw sprawiedliwości prowadzi rejestr małżeństw, zawierający dane na temat zawartych związków małżeńskich, w tym datę ich zawarcia, osoby wchodzące w skład małżeństwa, sygnaturę postanowienia o zawarciu małżeństwa oraz jeśli dotyczy to odnośnik do treści umowy o rozdzielności majątkowej.

 

Rozdział III
[Postanowienia końcowe]

Art. 28.

Zmienia się tytuł Ustawy specjalnej - Kodeks karno-cywilny z dnia 20 września 2023 roku na Kodeks Karny.

Art. 29.

Uchyla się Ustawę o obywatelstwie z dnia 26 września 2023 roku.

Art. 30.

Ustawa wchodzi w życie wraz z podpisaniem przez Prezydenta.

 

  • Lubię to 1

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Leonid Repulijski napisał:

Jest to procedura wymagająca szczególnej zgodności Kongresmenów (większość konstytucyjna) i inicjatywy Prezydenta. Jeśli Wasza Ekscelencja uważa, że to sąd powinien orzekać o złamaniu przysięgi obywatelskiej, zamiast władza wykonawcza i ustawodawcza, to proponuję alternatywną wersję tego przepisu:

  1. Prezydent może złożyć do Najwyższego Sądu Federalnego wniosek o zbadanie zgodności postępowania danego obywatela ze złożoną przez niego przysięgą obywatelską. Sąd stwierdziwszy złamanie przysięgi obywatelskiej odbiera tej osobie obywatelstwo.

Myślę jednak, że lepiej zawrzeć tę procedurę w kodeksie karnym, a nie cywilnym. To samo tyczy się przepisów związanych ze statusem persona non grata.

To w jakim kodeksie to będzie mało mnie interesuje, niemniej proponuję takie rozwiązanie:

1. Najwyższy Sąd Federalny może złożyć do Kongresu wniosek o odebranie obywatelstwa osobie, która w ocenie sądu złamała złożoną przysięgę obywatelską. Kongres podejmuje decyzję w sprawie odebrania obywatelstwa takiej osobie poprzez uchwałę podjętą większością konstytucyjną.

 

Niniejsza propozycja ma charakter nieformalny i jest sugestią treści autopoprawki do złożenia przez wnioskodawcę.
Niniejsza propozycja nie stanowi projektu poprawki.

image.png.c1a42a2791c001105e2315f333dc6455.png100464293790614696.png 1021.png 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Autopoprawka - zgłaszam rozdział III do projektu.

Rozdział III
[Postanowienia końcowe]

Art. 28.

Zmienia się tytuł Ustawy specjalnej - Kodeks karno-cywilny z dnia 20 września 2023 roku na Kodeks Karny.

Art. 29.

Uchyla się Ustawę o obywatelstwie z dnia 26 września 2023 roku.

Art. 30.

Ustawa wchodzi w życie wraz z podpisaniem przez Prezydenta.

Projekt w obecnym brzmieniu jest zgodny z Konstytucją, nie narusza trójpodziału władzy i definiuje pojęcia, których definicji nam brakuje w tym momencie.

 

On 29. 2. 2024 at 22:36, Piotr Jankowski povede'l:

1. Najwyższy Sąd Federalny może złożyć do Kongresu wniosek o odebranie obywatelstwa osobie, która w ocenie sądu złamała złożoną przysięgę obywatelską. Kongres podejmuje decyzję w sprawie odebrania obywatelstwa takiej osobie poprzez uchwałę podjętą większością konstytucyjną.

Sąd w mojej ocenie powinien stać na samym końcu tego procesu odbierania obywatelstwa, a nie na początku. Prezydent lub Kongres mogą sformułować w trakcie publicznej dyskusji treść oskarżenia i złożyć je do NSF celem oceny. I najlepiej aby wniosek składał Prezydent, bo to do jego obowiązków należy nadawanie, wygaszanie i odbieranie obywatelstw.

 

Zarządzam głosowanie nad projektem od 3 marca od godziny 0:00 do 5 marca do godziny 16:30. Czy zgłaszają Państwo wniosek o przedłużenie debaty? @Członek Kongresu

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgłaszam wniosek o przedłużenie debaty.

Nadal pozostają do rozstrzygnięcia i wprowadzenia w formie autopoprawek kwestie kryteriów aktywnego obywatela u procedury pozbawienia obywatelstwa.

W kwestii odbierania obywatelstwa ze swojej strony przychylam się do opinii przedmówcy, niemniej chciałbym, aby została złożona odpowiednia poprawka.

image.png.c1a42a2791c001105e2315f333dc6455.png100464293790614696.png 1021.png 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 29. 2. 2024 at 18:52, Leonid Repulijski povede'l:

Art. 6. ust. 2.

Prezydent może złożyć wniosek do Najwyższego Sądu Federalnego o zbadanie zgodności działań danego obywatela ze złożoną przez niego przysięgą obywatelską. Najwyższy Sąd Federalny stwierdziwszy złamanie przysięgi ma prawo orzec o odebraniu obywatelstwa osobie, która ją złamała.

 

On 23. 2. 2024 at 15:43, Piotr Jankowski povede'l:
On 22. 2. 2024 at 20:59, Leonid Repulijski povede'l:

Art. X. [Aktywny obywatel]

Obywatel, który w miesiącu poprzedzającym obecny miesiąc napisał na forum nordackim przynajmniej 20 postów, jest obywatelem aktywnym.

Nie wydaje mi się to rozwiązaniem optymalnym...

Dlaczego? Koniecznie musimy uwzględnić dane z miesiąca poprzedzający obecny, aby stan aktywnych obywateli zmieniał się tylko raz na miesiąc. Natomiast 20 postów to rozsądna granica. To mniej niż 1 post dziennie. W czasach nie-marazmu zapewnia to wiele mandatów w Kongresie.

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy są kontrpropozycje co do definicji aktywnego obywatela albo ktoś chce przyłączyć się do wniosku o przedłużenie debaty? Wniosek zgłasza grupa 2 Kongresmenów.

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja mam jeszcze takie dwa dość proste pytania które nasunęły mi się po zapoznaniu się z projektem. 

Czym w zasadzie ma się różnić utrata obywatelstwa od jego wygaśnięcia skoro od strony technicznej rezultat ma być ten sam? A może nie ma być taki sam, ciężko to wydedukować.

Drugim pytaniem jest zaś jak po co realnie jest nam rozdział na obywateli aktywnych i nieaktywnych, rozumiem że ułatwiałoby to trochę zarządzanie i organizację forum ale jeżeli ordynacja wyborcza zakłada w zasadzie jedynie istnienie w systemie wyborczym obywateli i nie obywateli to po co mamy w ogóle regulować prawnie to czy ktoś jest aktywny czy nie. Jeżeli nie jest aktywny to nie jest aktywny i najwyżej utraci on obywatelstwa w już dobrze odpisanych przypadkach. Jeżeli zaś będzie utrzymywał jakąś tam znikomą aktywność to i tak fakt tego czy jest on uznawany za aktywnego lub nieaktywnego realnie nic nie zmieni. 

W Muratyce po prostu jeżeli osoby długo nie ma to dodaje się ją na liście jako nieaktywną ale nie jest to ani uregulowane prawnie ani nie ma jakiś realnych konsekwencji a jest pomocne tylko przy ogarnianiu statystyk. 

  • Kocham to! 1

8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

99527777916552134.pngd163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minut temu', Albert Fryderyk de Espada povede'l:

Czym w zasadzie ma się różnić utrata obywatelstwa od jego wygaśnięcia skoro od strony technicznej rezultat ma być ten sam?

Różni się przyczyną tego rezultatu od strony technicznej. Założenie jest takie, że obywatelstwo wygaszane byłoby w sposób zautomatyzowany w przypadku zaginięcia obywatela lub jego banicji, a wladze by tylko powiadomiały o tym fakcie (lub go korygowały).

48 minut temu', Albert Fryderyk de Espada povede'l:

Drugim pytaniem jest zaś jak po co realnie jest nam rozdział na obywateli aktywnych i nieaktywnych

Bo ordynacja wyborcza uzależnia liczbę obieranych Kongresmenów od liczby aktywnych obywateli.

49 minut temu', Albert Fryderyk de Espada povede'l:

jeżeli ordynacja wyborcza zakłada w zasadzie jedynie istnienie w systemie wyborczym obywateli i nie obywateli to po co mamy w ogóle regulować prawnie to czy ktoś jest aktywny czy nie

Jak wyżej. Brak jednoznacznej definicji aktywnego obywatela uniemożliwia nam przeprowadzenie sprawiedliwych wyborów.

Jako opcję atomową proponuję rozważyć usunięcie terminu aktywnego obywatela w ordynacji wyborczej i tym samym nie być zmuszonym definiować tego pojęcia w kodeksie cywilnym. Jednak więcej sensu ma ustalanie liczby Kongresmenów na podstawie liczby aktywnych obywateli, aniżeli obywateli w ogóle, bo pomaga nam to lepiej przystosować się do funkcjonowania państwa w stanie zwiększonej realiozy obywateli. Mniejsze moce przerobowe zmuszają nas do zmniejszania liczby nadmiarowych stanowisk.

 podpis: Leonid Repulijski
Premier, Minister Spraw Zagranicznych, Przewodniczący Federalnej Komisji Wyborczej

Klon należący do@Kamiljan de Harlin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgłaszam projekt poprawki do projektu:

1. Zmienia się treść artykułu 7. na: "Obywatel, który w miesiącu poprzedzającym obecny miesiąc napisał na forum nordackim przynajmniej 5 postów, jest obywatelem aktywnym."

image.png.c1a42a2791c001105e2315f333dc6455.png100464293790614696.png 1021.png 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym rzeczywiście jakoś kurczowo się tych liczb nie trzymał. Na ten przykład ja ostatni miesiąc miałem zdecydowanie jeden z gorszych okresów i wyszłoby że jestem nieaktywnym obywatelem co może mieć w sobie tyle samo racji co też nie. 

I tak zapewne będzie to wyglądać tak że przed jakimiś wyborami poszczególne prowincje będą ogarniać kto jest aktywny a kto nie i w razie potrzeby po prostu uchyli się obywatelstwo. 

Nawet jak ktoś będzie chciał jakoś pokrętnie nabijać aktywnych obywateli żeby otworzyć więcej miejsc w kongresie to łatwo będzie można to dostrzec i w porę coś zrobić.

8eb9053500921dd86408d26eec6ac359.png

99527777916552134.pngd163f8cdb3f91e7d14a03435118e2fd2.png.86fdf0557357fae59b90edaf1f1fd87c.png1141.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij