• Kocham to! 3
Skocz do zawartości
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

projekt konstytucji Monarchii Kiryjskiej - pierwsze posiedzenie Prezydium po zjednoczeniu


Rekomendowane odpowiedzi

 

Drodzy Towarzysze, mam przyjemność przedstawić projekt a właściwie szkic nowej Konstytucji.  Oczywiście to tylko szkic, pod rozbudowę.

Cytat

Konstytucja Monarchii Kiryjskiej (szkic)

Preambuła

My, Lud Kiryjski i Narody Monarchii Kiryjskiej, zjednoczeni w duchu wolności, sprawiedliwości i suwerenności, uznając wartość tradycji Imperium Kiriańskiego, Zjednoczonego Państwa Voxlandu i Westlandu, Chanatu Kugarskiego, państwowości Rohanu, Uhrainy, Abachazji, Doctriny, Secesyjnej Republiki Westland, Cesarstwa Insulii, Cesarstwa TRANSNordaty oraz innych państw historycznych istniejących poprzednio na terytoriach Monarchi Kiryjskiej, mając za swój obowiązek ochronę dziedzictwa historycznego Nordaty, ustanawiamy niniejszą Konstytucję jako fundament prawny, który reguluje zasady funkcjonowania naszej wspólnoty autonomicznej w ramach II Federacji Nordackiej. Celem niniejszej Konstytucji jest zagwarantowanie niepodzielności Monarchii Kiryjskiej oraz zapewnienie stabilności, dobrobytu i wolności wszystkim jej obywatelom.

Rozdział I: Postanowienia ogólne

Art. 1
Monarchia Kiryjska jest państwem i wspólnotą autonomiczną w ramach II Federacji Nordackiej, mającą charakter monarchii dziedzicznej.

Art. 2
Głową państwa jest Imperator z Domu Hohenburg de la Sparasan, który jest dynastią panującą w Monarchii Kiryjskiej.

Art. 3
Monarchia Kiryjska, jako wspólnota autonomiczna, posiada własny ustrój polityczny, administracyjny oraz prawny i strzeże swojego terytorium.

Art. 4
Stolicą Monarchii Kiryjskiej jest Miasto Wydzielone Kirianopol.

Rozdział II: Władza wykonawcza

Art. 5
Imperator jest najwyższym przedstawicielem Monarchii Kiryjskiej, sprawującym władzę wykonawczą. W jego kompetencjach leży mianowanie i odwoływanie Przewodniczącego Ludowym Zgromadzeniem Kiryjskim, reprezentowanie Monarchii na arenie międzynarodowej oraz sprawowanie zwierzchnictwa nad siłami zbrojnymi.

Art. 6
Rząd Monarchii Kiryjskiej, pod przewodnictwem Przewodniczącego Ludowego Zgromadzenia Kiryjski mianowanego przez Imperatora, jest odpowiedzialny za bieżące zarządzanie państwem oraz realizację polityki wewnętrznej i zewnętrznej.

Art. 7
Członkowie rządu są odpowiedzialni przed Imperatorem oraz Ludowym Zgromadzeniem Kiryjskim za wykonywanie swoich obowiązków.

Rozdział III: Władza ustawodawcza

Art. 8
Władza ustawodawcza należy do Ludowego Zgromadzenia Kiryjskiego, składającego się z Obywateli Monarchii Kiryjskiej, którzy dobrowolnie uczestniczą w działaniu Ludowego Zgromadzenia Kiryjskiego.

Art. 9
Ludowe Zgromadzenie Kiryjskie uchwala ustawy, które wchodzą w życie po zatwierdzeniu przez Imperatora.

Art. 10
Ludowe Zgromadzenie Kiryjskie może uchwalać wotum nieufności dla członków rządu, co może skutkować ich odwołaniem przez Imperatora.

Rozdział IV: Władza sądownicza

Art. 11
Władza sądownicza w Monarchii Kiryjskiej jest niezależna i sprawowana przez Sąd Kiryjski.

Art. 12
Sędziowie Sądu Kiryjskiego są mianowani przez Imperatora.

Art. 13
1. Sąd Kiryjski jest zobowiązany do przestrzegania prawa Monarchii Kiryjskiej oraz aktów prawnych II Federacji Nordackiej.

2. Sąd Kiryjski wydaje wyroki w imieniu Monarchii Kiryjskiej.

Rozdział V: Podział administracyjny

Art. 14
Monarchia Kiryjska dzieli się na następujące jednostki administracyjne:

  1. Korona:

    • Kiriańskie Gubernie
    • Miasto Wydzielone Kirianopol
    • Miasto Wydzielone Los Alexos
    • Miasto Wydzielone Victoriacity
    • Abachaska Gubernia
    • Uhraińska Gubernia
    • Begnamska Gubernia
    • Amatorska Gubernia
    • Repujerska Gubernia
    • Barradzka Gubernia
    • Taskaska Gubernia
    • Los Klamczoxowa Gubernia
  2. Królestwo Norweglandu

  3. Chanat Kugarski

  4. Wyspa Doctrina

Art. 15
Każda z wymienionych jednostek administracyjnych posiada autonomię w zakresie spraw wewnętrznych, z poszanowaniem nadrzędnych praw Monarchii Kiryjskiej oraz II Federacji Nordackiej.

Rozdział VI: Prawa i obowiązki obywateli oraz Kiryjskie Siły Zbrojne.

Art. 16
Obywatele Monarchii Kiryjskiej mają zagwarantowane podstawowe prawa i wolności, w tym prawo do życia, wolności słowa, wyznania oraz równości wobec prawa.

Art. 17
Obywatele mają obowiązek przestrzegania prawa, obrony Monarchii Kiryjskiej oraz udziału w życiu publicznym, zgodnie z przepisami prawa.

Art. 18.

Kiryjskie SIły Zbrojne są formacją mundurową zapewniającą samowystarczalność, porządek publiczny oraz nienaruszalność terytorialną państwa, obronę interesów Monarchii Kiryjskiej oraz pokój zarówno zewnątrz jak i wewnątrz państwa. Ma zdolność przeprowadzania operacji zapewniających bezpieczeństwo Monarchii Kiryjskiej. 

Rozdział VII: Przepisy końcowe

Art. 19
Zmiany niniejszej Konstytucji mogą być dokonywane przez Ludowe Zgromadzenie Kiryjskie większością dwóch trzecich głosów, za zgodą Imperatora.

Art. 20
Niniejsza Konstytucja wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

Na mocy niniejszej Konstytucji, Monarchia Kiryjska kontynuuje swoje istnienie jako suwerenna wspólnota autonomiczna w ramach II Federacji Nordackiej, czerpiąc siłę z jedności, tradycji oraz woli ludu.

 

Edytowane przez AleksanderNovak
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjmuję projekt i natychmiastowo poddaję go pod debatę.
 
Pozwolę sobie również jako pierwszy zabrać głos.

Po pierwsze: zdecydowanie plus za inicjatywę, należy zauważyć że projekt jest w zdecydowanej większości dobry i wystarczający (preambuła szczególnie ładna), znalazłem natomiast parę błędów jak również koncepcji, których ostateczny wygląd nie został jeszcze uzgodniony.
 
Ze spraw technicznych: w paru miejscach znajdują się małe błędy językowe, niedoprecyzowania (jak przy Guberniach) i miejsca, w których możnaby lepiej ująć sprawę, nie popadając przy tym w powtórzenia. Nie ma sensu wymieniać ich wszystkich z osobna, dlatego poniżej załączam wersję z ich poprawą (nigdzie nie zmieniałem sensu zdania).
 

 

Cytat

 

Konstytucja Monarchii Kiryjskiej (szkic)

Preambuła

My, Lud Kiryjski i Narody Monarchii Kiryjskiej, zjednoczeni w duchu wolności, sprawiedliwości i suwerenności, uznając wartość tradycji Imperium Kiriańskiego, Zjednoczonego Państwa Voxlandu i Westlandu, Chanatu Kugarskiego, państwowości Rohanu, Uhrainy, Abachazji, Doctriny, Secesyjnej Republiki Westland, Cesarstwa Insulii, Cesarstwa TRANSNordaty oraz innych państw historycznych istniejących poprzednio na terytoriach Monarchi Kiryjskiej, mając za swój obowiązek ochronę dziedzictwa historycznego Nordaty, ustanawiamy niniejszą Konstytucję jako fundament prawny, który reguluje zasady funkcjonowania naszej wspólnoty autonomicznej w ramach II Federacji Nordackiej. Celem niniejszej Konstytucji jest zagwarantowanie niepodzielności Monarchii Kiryjskiej oraz zapewnienie stabilności, dobrobytu i wolności wszystkim jej obywatelom.

Rozdział I: Postanowienia ogólne

Art. 1
Monarchia Kiryjska jest mikronacją oraz wspólnotą autonomiczną w ramach II Federacji Nordackiej, mającą charakter monarchii dziedzicznej.

Art. 2
Głową państwa jest Imperator z Domu Hohenburg de la Sparasan, dynastii panującej w Monarchii Kiryjskiej.

Art. 3
Monarchia Kiryjska jako wspólnota autonomiczna, posiada własny ustrój polityczny, administracyjny oraz prawny i strzeże swojego terytorium.

Art. 4
Stolicą Monarchii Kiryjskiej jest Miasto Wydzielone Kirianopol.

Rozdział II: Władza wykonawcza

Art. 5
Imperator jest najwyższym przedstawicielem Monarchii Kiryjskiej, sprawującym władzę wykonawczą. W jego kompetencjach leży mianowanie i odwoływanie Przewodniczącego Ludowego Zgromadzenia Kiryjskiego oraz reprezentowanie Monarchii na arenie międzynarodowej oraz sprawowanie zwierzchnictwa nad siłami zbrojnymi.

Art. 6
Rząd Monarchii Kiryjskiej, pod przewodnictwem Przewodniczącego Ludowego Zgromadzenia Kiryjskiego, mianowanego przez Imperatora, jest odpowiedzialny za bieżące zarządzanie państwem oraz realizację polityki wewnętrznej i zewnętrznej.

Art. 7
Członkowie rządu są odpowiedzialni przed Imperatorem oraz Ludowym Zgromadzeniem Kiryjskim za wykonywanie swoich obowiązków.

Rozdział III: Władza ustawodawcza

Art. 8
Władza ustawodawcza należy do Ludowego Zgromadzenia Kiryjskiego, składającego się z chętnych obywateli Monarchii Kiryjskiej, którzy uczestniczą w działaniu Ludowego Zgromadzenia Kiryjskiego.

Art. 9
Ludowe Zgromadzenie Kiryjskie uchwala ustawy, które wchodzą w życie po zatwierdzeniu przez Imperatora.

Art. 10
Ludowe Zgromadzenie Kiryjskie może uchwalać wotum nieufności dla członków rządu, co może skutkować ich odwołaniem przez Imperatora.

Rozdział IV: Władza sądownicza

Art. 11
Władza sądownicza w Monarchii Kiryjskiej jest niezależna i sprawowana przez Sąd Kiryjski.

Art. 12
Sędziowie Sądu Kiryjskiego są mianowani przez Imperatora.

Art. 13
1. Sąd Kiryjski jest zobowiązany do przestrzegania prawa Monarchii Kiryjskiej oraz aktów prawnych II Federacji Nordackiej.

2. Sąd Kiryjski wydaje wyroki w imieniu Monarchii Kiryjskiej.

Rozdział V: Podział administracyjny

Art. 14
Monarchia Kiryjska dzieli się na następujące jednostki administracyjne:

  1. Korona:

    • Brungerburska Gubernia
    • Wielkokiriańska Gubernia
    • Małokiriańska Gubernia
    • Żelabrańska Gubernia
    • Voreska Gubernia
    • Pomorska Gubernia
    • Miasto Wydzielone Kirianopol
    • Miasto Wydzielone Los Alexos
    • Miasto Wydzielone Victoriacity
    • Abachaska Gubernia
    • Uhraińska Gubernia
    • Begnamska Gubernia
    • Amatorska Gubernia
    • Repujerska Gubernia
    • Barradzka Gubernia
    • Taskaska Gubernia
    • Los Klamczoxowa Gubernia
  2. Królestwo Norweglandu

  3. Chanat Kugarski

  4. Wyspa Doctrina

Art. 15
Każda z wymienionych jednostek administracyjnych posiada autonomię w zakresie spraw wewnętrznych z poszanowaniem nadrzędnych praw Monarchii Kiryjskiej oraz II Federacji Nordackiej.

Rozdział VI: Prawa i obowiązki obywateli oraz Kiryjskie Siły Zbrojne.

Art. 16
Obywatele Monarchii Kiryjskiej mają zagwarantowane podstawowe prawa i wolności, w tym prawo do życia, wolności słowa, wyznania oraz równości wobec prawa.

Art. 17
Obywatele mają obowiązek przestrzegania prawa, obrony Monarchii Kiryjskiej w potrzebie oraz udziału w życiu publicznym, zgodnie z przepisami prawa.

Art. 18.
Kiryjskie SIły Zbrojne są formacją mundurową zapewniającą samowystarczalność, porządek publiczny oraz nienaruszalność terytorialną państwa, obronę interesów Monarchii Kiryjskiej oraz pokój zarówno zewnątrz jak i wewnątrz państwa. Ma zdolność przeprowadzania operacji zapewniających bezpieczeństwo Monarchii Kiryjskiej. 

Rozdział VII: Przepisy końcowe

Art. 19
Zmiany niniejszej Konstytucji mogą być dokonywane przez Ludowe Zgromadzenie Kiryjskie większością dwóch trzecich głosów, za zgodą Imperatora.

Art. 20
Niniejsza Konstytucja wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

Na mocy niniejszej Konstytucji, Monarchia Kiryjska kontynuuje swoje istnienie jako suwerenna wspólnota autonomiczna w ramach II Federacji Nordackiej, czerpiąc siłę z jedności, tradycji oraz woli ludu.

 

 
 
 
Przechodzę jednak do konkretów. Co do podziału administracyjnego - w jaki sposób ma funkcjonować Chanat Kugarski wewnątrz Monarchii? Rozmawialiśmy o tym co prawda wcześniej, ale doszliśmy chyba do jakiegoś konsensusu. Gdzie ma leżeć Kugaria, jaki ma mieć zakres autonomii itp.?
+ pytanie do @Kamiljan de Harlin - co robimy z Doctriną? Zgadzasz się z pomysłem Aleksandra, który chce ją uczynić autonomią?

Widzę też, że w projekcie zniesiono istnienie gubernii autonomicznych. Uważam, że zupełnie niepotrzebnie i jestem za pozostawieniem tradycyjnej trójki - begnamskiej, abachaskiej i uhraińskiej.
Połączenie Kirianii i Westlandu jest również idealnym pretekstem, aby wreszcie unormować funkcjonowanie kiriańskich wysp na morzu v-bałtyckim: Kiriańskiej Wyspy Południowej oraz Wyspy Fałszywej Nadziei wraz z dwoma nienazwanymi wyspami koło niej. Tereny te były dotąd bezpośrednio podległe władzom w Kirianopolu. Proponuję stworzyć z nich Gubernię Wyspiarską/Gubernię Morską/Gubernię v-bałtycką ze stolicą w Nowym Kirianopolu położonym na Kiriańskiej Wyspie Południowej.

Jeżeli chodzi o wojsko, jak nam ostatnio przypomniał NSF, nie mamy prawa go posiadać, zamierzam jednak wnioskować do Głównodowodzącego Zjednoczonych Sił o organizację, paramilitarną, która będzie wspierać wojsko federalne w ochronie Monarchii. Także jak dla mnie wszystkie wstawki o wojsku do wyrzucenia, a rozdział "Prawa i obowiązki obywateli oraz Kiryjskie Siły Zbrojne" przemianować na "Prawa i obowiązki obywateli".
 
Jeśli ktoś ma zastrzeżenia co do moich uwag, to proszę śmiało walić. Kiedy dojdziemy do konsensusu, przygotuję tekst jednolity na podstawie projektu Towarzysza Novaka.

Bolesław Kirianóo von Hohenburg

Spiker Kongresu, Minister Spraw Zewnętrznych
i były Premier II Federacji Nordackiej

Użytkownik StemplaObywatel KirianiiWierny Przenajświętszego Kościoła KiryjskiegoAntykomunista

99792411588297495.png

"Gdy gardzisz mszą i pierogiem: Idźże sobie z Panem Bogiem! A kto prośby nie posłucha: W imię Ojca, Syna, Ducha!"

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opublikowano
  •   Zaimki: dowolne

  •   Zaimki: dowolne

    Nie ma najmniejszego sensu, aby podział terytorialny opisywać w konstytucji. Ten podział szybko się zdezaktualizuje, jego zmiany będą ekstremalnie trudne, monotonne i męczące. W Konstytucji II FN nie bez powodu nie mamy zapisane, że kraj dzieli się na Imperium Kiryjskie, IV Republikę Muratyki, Klindię, Komarchię, etc., bo takie rozpisywanie się jest bezcelowe. W Konstytucji ma być zapisane tylko jak wygląda nasz ustrój terytorialny, a nie zawierać listę guberni, prowincji, etc.

    Przedstawiony projekt w kwestii samorządu jest dokładnym przeciwieństwem tego, czym powinien być. Nie określa wcale czym są te mistyczne jednostki jak "Korona", "Gubernia", etc., co jest kwestią fundamentalną, za to zawiera nikomu nie potrzebną ich wyliczankę. Co to jest gubernia? Jakie ma prawa i obowiązki? Czym są korona, wyspa doctrina, chanat kugarski i królestwo norweglandu? Jakiego typu to są jednostki podziału terytorialnego? Chanat, Królestwo i Korona to różne rodzaje jednostek, czy po prostu inne nazwy tej samej jednostki?

    Archipelag Doctriny (to nie jest jedna wyspa) nie potrzebuje żadnej faktycznej autonomii. Najlepiej gdyby jedyną funkcjonalną autonomię posiadało Królestwo Norweglandu, a reszta kraju była zunitaryzowana. Jakiekolwiek autonomiczne gubernie powinny mieć tylko autonomię w świecie fabularnym, ale nie w realnych dokumentach prawnych. Taką fabularną autonomię chętnie przytuli Doctrina.

    Odnośnik do komentarza
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się
     Udostępnij